bozkir.net Bozkir Forum Arsivi 14 Eylül 2024 - 16:03 *
Hoşgeldiniz, Ziyaretçi.Lütfen giriş yapın veya kayıt olun.

Kullanıcı adınızı, parolanızı ve aktif kalma süresini giriniz
Duyurular:
Mesaj yazmaya başlamadan önce Forum Kurallarını Okuyunuz.
 
 
Sayfa: [1]   Aşağı git
Gönderen Konu: fizik sınavı***  (Okunma Sayısı 2740 defa)
0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
bozve
Forum Yöneticisi
*****
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 832


herkezin gördüğü mesaj kişisel değildir


« : 16 Ocak 2008 - 20:53 »

FİZİK SINAVI

   Bir fizikçi anlatıyor;

      Kisa bir süre önce, benden bir fizik sinavi puanlamasinda hakemlik
   yapmami isteyen meslektasimdan çagri aldim. Meslektasim fizik
   sinavindaki bir soruya verdigi yanit nedeniyle ögrencilerinden birine
   "sifir" puan takdir etmisti. Ögrencisi de "eger puan yöntemi adil olsaydi,
   en yüksek puani alacagini" iddia etmekteydi. Meslektasim ve ögrencisi
   sonunda verilen yaniti, tarafsiz bir hakeme puanlatmak için anlasmaya
   varmislardi. Hakem olarak da beni seçmislerdi. Arkadasimdan çagriyi alir
   almaz, kendisine ugradim ve sinavda sorulan soruyu okudum:
   "Barometre yardimiyla yüksek bir binanin yüksekliginin ne sekilde
   saptanacagini gösterin."
   Ögrencinin yaniti da söyleydi:
   "Barometreyi binanin en üst katina çikaririz. Barometrenin ucuna
   bir ip baglar ve yukaridan caddeye sarkitiriz. Tekrar ipi yukari çeker ve
   ipin uzunlugunu ölçeriz. Ipin uzunlugu bize binanin yüksekligini verir."
   Yanit çok ilginçti, fakat ögrenciye bunun için puan verilebilir
   miydi?
   Ögrencinin, soruyu tam ve dogru biçimde yanitladigindan, bu sorudan tam
   puan almak için güçlü bir nedene sahip oldugunu anladim. Diger taraftan
   ögrenciye tam puan verilecek olursa, ögrenci fizik dersinden yüksek bir
   notla geçecekti. Yüksek bir not ise ögrencinin fizik dersiyle ilgili
   davranislari kazandiginin göstergesiydi, fakat sorunun yaniti onun fizik
   bildigini ortaya koymuyordu. Bunun üzerine ögrenciye ayni soruyu bir daha
   yanitlamasini önerdim.
     Anlasmaya vardiktan sonra, ögrenciye soruyu yanitlamasi için 6
   dakikalik bir sure tanidim ve yanitin içinde onun fizik dersinde
   kazandigi davranislari ortaya koymasi gerektigini söyledim. Bes dakika
   geçmesine karsin, ögrenci hiç birsey yazmamisti. Baska bir sinifta
   dersimin baslamak üzere oldugunu söyleyerek yanit vermekten vazgeçip,
   geçmedigini sorudum; fakat ögrencinin cevabi: "Hayir vazgeçmedim"
   seklindeydi.
        "Bu soruya verilebilecek pek çok yaniti oldugunu, bunlardan en
   iyisini seçmeye çalistigini" belirtti. Karistigim için özür dileyip,soruyu
   çözmeye devam etmesini söyledim.
     Bir dakika sonra ögrenci yanitini verdi:
   "Barometreyi binanin en üstüne çikaririm ve çati katindan asagi
   egilerek barometreyi birakirim. Birakir birakmaz kronometreyle zaman
   tutmaya baslarim. Barometre yere çarpar çarpmaz kronometreyi durdurur ve "S= 1/2 a
   t2 " (S esit bir bolu iki a t kare) formülü ile binanin yüksekligini
   hesaplarim. "Bu yanit karsisinda, meslektasima devam etmek isteyip
   istemedigini sordum.
      Meslektasim ögrenciye hak ettigi puani verecegini söyledi. Tam
   yanlarindan ayrilirken ögrencinin "pek çok yaniti bulundugunu"
   söyledigini hatirlayarak, diger yanitlarin neler oldugunu sordum.
   "Evet, barometre yardimiyla yüksek bir binanin yüksekligini
   bulmanin pek çok yolu vardir" dedi.
   "Örnegin,günesli bir günde disari çikar, hem barometrenin gölgesini hem
   de barometrenin boyunu, daha sonra da binanin gölgesini ölçerek, basit bir
   oranlamayla yüksekligini bulabiliriz."
   "Çok güzel, diger yöntemlerin nedir?" diye sordum.
   "Çok basit bir yöntem daha var ki onu siz de begeneceksiniz. Bu
   yöntemde, barometreyi elimize alir ve binanin merdivenlerinden en üst
   kata dogru tirmanmaya baslariz. Merdivenleri tirmanirken barometrenin
   boyu kadar duvar boyunca isaretleyerek ilerleriz. Daha sonra
   isaretleri sayariz ve isaretlerin sayisi bize barometrenin birimi
   cinsinden binanin yüksekligini verir. Bu yöntem dogrudan ölçmeye
   örnektir."
      Daha karmasik bir yöntem isterseniz, bunun için barometreyi bir ipin
   ucuna baglar ve sarkaç gibi sallamaya baslarsiniz. Böylece en alt katta ve
   binanin en üstünde "g" degerini saptayabilirsiniz. Bu iki g degerinin
   farkindan ilke olarak binanin yüksekligini bulabilirsiniz."
   Sonunda ögrenci sözlerini su sekilde tamamladi:
      
      "Eger çözüm için, fizikle bir sinirlama getirmezseniz daha
   pek çok yanit bulunabilir. Örnegin, barometreyi alip alt kattaki
   kapicinin odasina gidersiniz. Kapiciya eger binanin yüksekligini size
   söyleyecek olursa barometreyi ona vereceginizi bildirir ve binanin
   yüksekligini ögrenebilirsiniz."
Kayıtlı

İMZA ATAMIYOM PARMAK BASSAM OLURMU:: 

osmankoyuncu
Site Yöneticisi
******
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 2192



Site
« Yanıtla #1 : 16 Ocak 2008 - 21:03 »

Öğrenci haklı sonuçta barometre kullanarak bulmuş binanın yüksekliğini  Cheesy
Kayıtlı


Bu Vatanın Ekmeğini Yiyip Bu Vatana İhanet Edenler
Bir Gün Ekmek Yediği Yerden Kurşunu da Yerler!
cereyanci
Aktif Üye
**
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 540


Site
« Yanıtla #2 : 17 Ocak 2008 - 18:06 »

yani bence soruyu soranda bi acayıplık var .ama öğrenci hocasına gereken cevabı vermiş o an orda olmak isterdim ınan hocanın morardığı an
Kayıtlı
Sayfa: [1]   Yukarı git
 
Gitmek istediğiniz yer: